Till innehåll på sidan

Attraktiva och klimatneutrala platser

Viable Cities och Östersunds kommun hälsar varmt välkomna till Transition Lab Forum Live med tema kring destination!

I Sverige och Europa mobiliserar många aktörer för klimatneutrala städer 2030 och för hållbara platser, besök och evenemang. Under Transition Lab Forum 14 i Östersund fördjupar vi oss i hur platser, besök och evenemang kan integreras i utvecklingen av klimatneutrala städer och samhällen, som är mer inkluderande, attraktiva, med ökad konkurrenskraft och som bidrar till ett gott liv för alla inom planetens gränser.

Programmet utvecklas i samarbete mellan Viable Cities och Östersunds kommun som står värd denna gång. Östersund med den omgivande fjällvärlden är en av Sveriges viktigaste turismregioner. Årligen genomförs stora internationella evenemang ofta kopplat till vinteridrott.

Vägen till ett klimatneutralt och hållbart samhälle kräver att vi testar, provar, och lär oss av varandra. Livesändningen är den öppna delen av Transition Lab Forum. Under det livestreamade eventet får vi under loppet av två timmar fördjupa och bredda vår kunskap om konferensens huvudtema. På scen deltar experter, forskare och andra sakkunniga. Vad görs idag inom temat, och hur kan vi ytterligare snabba på arbetet i omställningen till klimatneutrala städer? Vi kommer utforska hur vi kan utveckla besöksnäringen och driva evenemang för att skapa hållbara och klimatneutrala platser som en del av resan mot klimatneutrala och hållbara städer 2030. Vi utforskar hur olika aktörer, som kommunorganisation, kommunala bolag, akademi, besöksnäring och medborgare, kan mobilisera för omställning.

Målgrupp: Nyckelaktörer i städernas omställningsarbete (exv omställningsteam, omställningsfunktioner). Nyckelaktörer inom plats-, näringslivs- och destinationsutveckling (exv strateger, plats- och destinationsutvecklare, evenemangsutvecklare och evenemangsansvariga, chefer och nyckelpersoner inom kultur och fritid, besöksnäring, näringsliv, tillväxtfrågor, inflyttning och platsvarumärke, kompetensförsörjning, destinationsbolag, marknadsansvariga).