Till innehåll på sidan
Mer kommersiell service i landsbygden. Bild på landsbygd med hav i bakgrunden.

Foto: Scandinav/Boverket

Mer kommersiell service i landsbygden

Ytterligare åtta kommuner får stärkt tillgänglighet till kommersiell service i landsbygden genom Tillväxtverkets satsning.

Kommersiell service är en viktig pusselbit för samhällen där människor vill bo, jobba och driva företag. Tillväxtverket har sedan 2022 arbetat för att stärka tillgängligheten till lokal service i landsbygdskommuner. Satsningen ökar nu.
Flera saker behöver fungera ihop för att en plats ska behålla sin service. Som mataffär, mackar, post, bankomater och apotek. Då blir behovsanpassning, lokalt engagemang och samverkan mellan olika aktörer viktiga faktorer.

– Nu har vi utvidgat Tillväxtverkets satsning Kommuner för serviceutveckling där 15 kommuner redan kommit en god bit på vägen. Erfarenheten visar att kommuner med ganska små medel och enkla metoder kan bidra till att underlaget för service blir starkare. Knepet är att arbeta långsiktigt och tillsammans med andra, säger Camilla Jägerhem, programansvarig.

Sammanlagt 23 kommuner

Vilka vägar finns för en kommun som vill stärka tillgängligheten till kommersiell service i sina landsbygder? Med processledning och finansiering från Tillväxtverket har den resan nu börjat i åtta nya kommuner runt om i Sverige. Till hjälp har de erfarenheterna från 15 kommuner som gått före och kommer att lämna över sitt lärande och resultat i slutet av maj 2024.

För de sammanlagt 23 kommunerna som arbetar med serviceutveckling har Tillväxtverket totalt beslutat om drygt 11 miljoner kronor i stöd. Medlen kommer från Landsbygdsprogrammet.

 

Mer information (på tillvaxtverket.se)