Utformning av tryggare och mer tillgängliga skolmiljöer
Ansvarig myndighet
Myndigheten för Delaktighet i samverkan med Boverket och ArkDes.
Så här ska samverkan ske
Arbetet kommer ske via samtal och samsyn
Det här ska vi göra
MFD överväger att i samarbete med andra myndigheter, SKR och arkitekter verka för att kunskapen om insatser som ökar trygghet och tillgänglighet i skollokaler och på skolgårdar. Kunskapen har tagits fram genom metoden trygghetsvandringar, för elever med funktionsnedsättning. Kunskapen ska vara ett underlag i att ta fram stödmaterial om vad som främjar trygghet i skolmiljön kopplat till byggd miljö. Materialet ska kunna användas i planering, projektering, upphandling och genomförandet av större lokalrenoveringar eller nybyggnation. Målet är att stödmaterialet blir ett bidrag i det stora arbete som nu pågår med att rusta upp skolor runt om i hela Sverige.
Därför behövs åtgärden
Elever uppger en ökande otrygghet i skolan. Flickor känner sig mer otrygga än pojkar och elever med funktionsnedsättning uppger i hög grad att skolan är otrygg. I så kallade trygghetsvandringar kartlägger elever strukturerat vad i skolmiljön som skapar otrygghet. Dessa vandringar visar att det i hög grad är utformning och organi¬sation av lokaler och skolgårdar som är grunden för känslan av otrygghet. Genom att undvika dessa brister skapas en tryggare skola för alla elever.
Tidplan för genomförandet
2020