En webbplats för idéutbyte, kunskap och goda exempel som drivs av Rådet för hållbara städer

Plattform för Hållbar stad
Hållbar Stad
Öppna
Stäng
  • Bloggar
  • Omvärld
  • Kalendarium
  • Om Rådet
  • Om Hållbar Stad
  • Sök
Till bloggen

K2 – Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik

Inte bara vädret som ställer till problem 

2017-06-05
  • Taggar:
  • KOLLEKTIVTRAFIK
  • TåG
  • Av: K2
    • Dela på Twitter
    • Dela på Facebook
    • Skriv ut
    • Ladda ned PDF

Carl-William Palmqvist , doktorand på K2, forskar om störningar i tågtrafiken. I sin forskning har han tittat på olika faktorer som kan vara bidragande orsaker till förseningar och menar att små tekniska förändringar i tidtabellen kan göra stor skillnad för tågens punktlighet.

Carl-William Palmqvist är doktorand på K2 och forskar om störningar i tågtrafiken, där han främst tittar på persontåg. I sin forskning granskar han hur tåg har gått historiskt för att se när och var de blivit försenade.

– Detta kopplar jag sedan till andra typer av data, till exempel hur stora marginaler det finns i tidtabellerna samt hur långt tågen går, hur ofta, och hur mycket trafik det är.

Carl-William menar att det är ett avsiktligt val att ha luft i tidtabellerna, då det finns en medvetenhet om att något kan hända som gör att tågen blir försenade.

Vädret och dess temperatur är en annan aspekt som Carl-William studerar.

– Problemen ökar med både värme och kyla. Om det är jättevarmt så blir det dålig punktlighet. Om det är jättekallt blir det också dålig punktlighet.

Små förändringar gör stor skillnad

Överlag är det dock inte vädret som ställer till problem, menar Carl-William, då det ganska sällan är så pass varmt eller kallt. Däremot kan antalet resenärer som kliver av och på tågen vara en bidragande faktor till förseningar. Hur tågen möter varandra är en annan, vilket Carl-William tittar närmare på nu.

– Jag har också tittat på tidtabellerna och hur de är gjorda. Om man gör tidtabeller på ett visst sätt kan det förorsaka mer problem än om man gör på ett annat sätt.

Det finns små tekniska förändringar som man kan göra i tidtabellerna som gör stor skillnad, berättar Carl-William.

– Punktligheten i tågtrafiken ligger just nu på 90 procent. I branschen vill man nå upp till 95 procent till år 2020. Jag tror att man med ganska enkla förändringar i tidtabellerna kan få två eller tre av de procenten och därmed komma en bra bit på vägen. Det är en ganska enkel åtgärd.

Mer marginaler än vad man tror

Att få utforska och gräva ner sig i problem är det som Carl-William tycker är intressant med att forska.

– Möjligheten till att arbeta väldigt fritt tycker jag är tilltalande med att bedriva forskning.

Något som förvånat honom är hur mycket marginaler det finns och hur mycket man kan göra med tidtabellerna för att uppnå en stor effekt.

– Man hör ofta att det är enkelt att fixa problemen, det är bra att ha mer marginal i tidtabellen. Men det finns redan mycket marginal, väldigt mycket mer än vad man tror.

Carl-Williams forskning riktar sig främst till Trafikverket, då det är de som sammanställer tidtabeller för all tågtrafik. De som kör tågen kan också ha nytta av forskningen, eftersom det är de som ansöker om tidtabellerna. På sikt kan alla dra nytta av att punktligheten ökar.

K2 är Sveriges nationella centrum för forskning och utbildning om kollektivtrafik. Här möts akademi, offentliga aktörer och näringsliv för att tillsammans diskutera och utveckla kollektivtrafikens roll i Sverige. Vi forskar om hur kollektivtrafiken kan bidra till framtidens attraktiva och hållbara storstadsregioner. Vi utbildar kollektivtrafikens aktörer och sprider kunskap till beslutsfattare så att debatten om kollektivtrafik förs på vetenskaplig grund.

Liknande artiklar

  • Åtgärder som höjer tågens punktlighet

    Med förbättrad tidtabellsplanering, tydligare instruktioner till resenärer på järnvägsstationerna och en järnväg som klarar vårt svenska klimat kan antalet avgångar som anländer i tid öka väsentligt, det visar Carl-William Palmqvist som disputerar med en avhandling om förseningar i Sveriges tågtrafik.

    Av: K2 Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik
  • Fler resenärer i kollektivtrafiken

    K2-forskare har studerat hur regioner, kommuner och andra aktörer kan samarbeta för att öka kollektivtrafikens attraktivitet och andel av alla transporter.

    Av: K2 Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik
  • Stress och chaufförers negativa attityd hindrar funktionsnedsatta från att resa kollektivt

    Personer med nedsatt rörelseförmåga reser i mindre utsträckning kollektivt än andra resenärer. En studie av klagomål från funktionsnedsatta resenärer visar att stress och chaufförers negativa attityd hindrar resenärer med funktionsnedsättning från att resa kollektivt.

    Av: K2 Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik
  • Krönika: Framtiden tillhör de lokala kretsloppen

    Dokumentärfilmaren Maja Lindström förutspår en utveckling från stad mot landsbygd. Från flyg och motorvägar till vattenvägar och räls.

    Av: Maja Lindström
  • Oklart om viten fungerar för att förbättra kollektivtrafikens kvalitet

    I Sverige upphandlas nästan all lokal kollektivtrafik av kollektivtrafikmyndigheter. Flera av kollektivtrafikmyndigheterna har som mål att förbättra resenärernas kundnöjdhet. En av de viktigaste metoderna för att påverka kvaliteten, och därmed kundnöjdheten, är att belägga förseningar och inställda turer med viten. Roger Pyddoke, forskare vid K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik och Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI…

    Av: K2
  • Hur påverkar investeringar i kollektivtrafiken fastighetsbranschen?

    Vilka effekter kan investeringar i kollektivtrafiken ha och vem drar nytta av dem? De frågorna undersöks i ett av K2:s forskningsprojekt, som länkar ihop kollektivtrafiken med bostads- och fastighetsbranscherna. Under 2019 har forskarna spridit sina insikter bland annat via en workshop, en konferens, ett lunchmöte och på en mastersutbildning vid Malmö universitet. Projektet, som heter…

    Av: K2
På kartan kan du se de platser som våra artiklar och event pratar om
  • Filter:
Hållbar Stad
  • Bloggar
  • Omvärld
  • Kalendarium
  • Om Rådet
  • Om Hållbar Stad

En webbplats för idéutbyte, kunskap och goda exempel som drivs av Rådet för hållbara städer

Kontakta oss: hallbarstad@boverket.se

© Hållbar Stad 2019